Oldalak

2008. június 23., hétfő

F18 World 2008 Útra készen


A spanyolországi Nigrán-ban, a Playa America beach – en rövidesen kezdődik a 2008 évi Formula 18 Világbajnokság . Az előre láthatóan 160 egységet számláló mezőnyben 3 egységgel képviseltetjük majd a hazai színeket:




HUN - 746 Szőcs Pisti / Honti Norbi,

HUN - 77 Diószegi Zoli / Jankovics Gábor

HUN – 88 Róka Sándor / Kasuba Pisti









A tavalyi EB aranycsoportos magyar csapata – Váradi Jani / Petheő Tomi – az utólsó pillanatban mindenféle magánügyi ürügyekre hivatkozva (Sekli…) lemondta a résztvételt, amit mindannyian kicsit zokon veszünk tőlük.




A VB helyszíne mintegy 3000km-re van Budapesttől, nem lesz egyszerű mutatvány eljutni odáig a hajókkal. Szőcs Pistiék és Dióék ma (vasárnap) hajnalban indultak el kisbusszal és trélerekkel (3 hajó 2 tréleren), valamikor kedden fognak megérkezni a kempingbe. Mi, a többiek - némely családtagunk társaságában – kedden repülünk utánuk. Szerencsére a helyszínhez közel (20km) van egy kisebb belföldi reptér, Vigo, ahova naponta több járat is megy a legtöbb spanyol nagyvárosból. Ha valaki még kedvet kapna a verseny meglátogatására, a fél-fapados Air-Europe – t javaslom (Budapest – Madrid – Vigo) , nincs még késő észbekapni ! A helyszín akár családi nyaralásnak sem utólsó, a 160 Formula 18 – as hajót számláló katamarán-csorda látványa pedig lenyűgöző, mind a parton, mind pedig a vízen.






A rengeteg szálloda mellett több kemping is van a környéken, a boat park mögött közvetlenűl ott a Camping Playa America, illetve tőle 1-2 km-re délre a szomszédos beachen pedig a Playa Baiona Camping. A festői földnyelv és a barátságos bungallók látványa a Baiona kemping weboldalán kicsit megkapott bennünket, így végül e mellett döntöttünk. (Mondjuk eszünk ágában sincs festeni, vitorlázni fogunk, amennyit csak lehet.)





Baiona


Ami a felkészülésünk technikai részét illeti (a hajóinkat), nem lehet okunk panaszra. Mindhárom csapat szinte vadonat új Nacra Infusion F18-asokkal indul, amely egyértelműen a jelenlegi mezőny legjobban eltalált konstrukciói között van. Tényleg nagyon újak még a hajók, éppen hogy csak őket a hajókat a tavaszi szezonban, elméletileg nagyon egyben vannak, ahogy kell.






Sajnos nem állunk ennyire jól a felkészülés egyéb részeivel. Vitorlázó tudásunk a hazai Formula 18 – as mezőny fejlődésével együtt óriásit fejlődött ugyan az elmúlt évben, ám hiányosságain vannak még szép számmal. Hogy csak a leginkább szembeötlőbbeket említsem, a hazai versenyeken csak kis számú induló van (10-20), ezért komolyabb mezőny tapasztalatunk nincs, ami kint nagyon fog hiányozni, főleg a tumuluózus rajtoknál. Miközben itthon gyakran kényelmesen a rajvonalról futtatva lehet felélesedni a rajlövés pillanatában, egy ekkora mezőnyben beállnak sorba a rajvonalra a hajók már az ötperces jelzésnél, 2-3 sorban ácsorogva tülekednek előre, a rajtvonal teljes hosszában. Akinek csak a harmadik sorba sikerült odállnia, az nyugodtan rágyújthat egy cigarettára, mert az előtte ácsorgó két sor hajó takarásában az 5Bf erősségű szél is nullává amortizálódik, így aztán az ilyen rajtnak lőttek, és ezzel együtt a futamnak is.






További komoly fejtörést okoz mindannyiunknak, hogy nem vitorláztunk még tengeren. Hozzászoktunk a kisebb hullámokhoz vagy az agárdi tükörsima vízhez, itt pedig majd 3-4 méteres óceáni hullámok gurulnak alattunk. Komolyabb áramlással sem kellett eddig számolnunk, itt még nem tudjuk, mi lesz. Sorolhatnám még, de nem teszem. Számunkra a lényeg, hogy ott lesz rengeteg profi-félprofi versenyző, akiktől remélem rengeteget tudunk majd tanulni mindannyian, ha pedig valami csoda folytán sikerülne egy-két hajót megelőzni (ami azért nem lehetetlen!), akkor kicsit csodálkozunk és nagyon örölünk majd.






Visszatérve a programra, amint odaértünk, tesszük vízre a hajókat, megyünk vitorlázni, ismerkedünk a számunkra új körülményekkel. Hétvégén lesz egy kisebb, barátságosnak tűnő bemelegítő verseny, az Exact-Software Meeting Point , ugyan azon a vízterületen, ahol egy héttel később a VB pályáit is tűzik majd. Mindenképpen részt veszünk rajta !!




VB maga július 5. én kezdődik. Szombat és vasárnap nevezés és felmérési nap, illetőleg vasárnap szoktak egy-két próba futamot is rendezni. Hétfőn megkezdődnek a selejtező futamok, amelyek legkésőbb szerdáig tartanak, napi 4 tervezett futammal. A nevezésnél a csapatokat sorsolással 4 csoportra osztják, piros, kék, sárga, zöld színű mezőnyök valamelyikébe kerül mindenki, majd a futamok kiírásánál mindig 2 színt választanak össze egy pályára. Értelem szerűen egyidejűleg 2 pályán zajlanak az események, 80-80 hajóval. A nap során futamról-futamra rotálják a színeket és a pályákat, hogy a harmadik nap végére mindenki vitorlázzon mindenki ellen, mindegyik pályán.




A gyakorlatban ez egyfajta kisebb IQ és memória teszt. A két futam között folyamatosan a két pálya között rohangálsz ide oda, a mancsaftoknak szinte külön könyvelést kell vezetni róla, hogy mikor melyik pályán kell versenyeznetek és milyen pályajeleket kell kerülnötök. (Kissé agaszt, hogy nálunk Kasuba Pisti fogja vezetni a könyvelést, aki itthon a világ legegyszerűbb pályáján is eltévedt már jópárszor…) A legbrutálisabb az, amikor nincs elegendő vízterület, és a két pályát összevonják. 5 perces ráindítással rajtol a két mezőny, ugyan azokra a pályajelekre fordulnak, de eltérő sorrendben. Teljes káosz. Ha jól tudom, ítt van elegendő vízterület…, tehát erre most nem számítok.






A három selejtező nap minimum 6 értékelhető futama után arany és ezüst csoportokra osztják mezőnyt, az addig szerzett pontok alapján, majd a csütörtöki és pénteki napokon 8 tervezett futammal megtartják a döntőket. A selejtezőkben szerzett pontokat mindenki viszi magával a döntőbe. Itt egyébként már incs káosz, ugyan abban a csapatban és ugyan azon a pályán versenyzel két napig.





A kempingben sajnos nincs net, megpróbálunk majd a környéket valami netkávézóba bejutni, és időnként beszámolni a eseményekről, feltölteni majd pár képet. A cikk végéhez közeledve bejelentkeztek Szőcs Pistiék, sikeresen odaértek Marseillebe, az út felét lenymták egy nap alatt. Nem rossz…




Végezetül egy kis ph-érték:




Csapatainkat a Nacra Hungary, a CutArt és a Velocitek támogatja.



Katamaránt mindig a Nacrától vásárolunk,


Nacra_logo.jpg







Óriás plakátokat és egyéb bazinagy nyomdai csodákat mindig a Cut-Art nyomdával készíttetünk,





CutArtLogo.jpg







A legjobb vitorlás öltözékeinket a Mustó – nál vásároljuk,










A legtutibb vitorlás műszeereket pedig a Velocitek-től szerezzük be.




Velocitek_sc-1_akcio.jpg











Vásárlásaitoknál támogassátok támogatóinkat!