Oldalak

2011. április 26., kedd

Hobie Cat 16 Tuning

imageÍrta: Gavin Colby, Hobie Cat 16 világbajnok
Fordította: Őri Csaba, www.catmarina.hu


BEVEZETÉS


A Hobie Cat mindenekfelett az örömről, a JÓKEDVRŐL, a fantáziáról, és az ÉRZÉSRŐL szól. Természetesen, ha csak lehet, az élvonalban szeretnénk vitorlázni, de sohasem feledkezzünk meg a vitorlázás öröméről, akárhol is végzünk a versenyben.

 


Alább elolvashatod, hogyan állítsd össze a hajódat… Ez a leírás nem a Szentírás. Mindenki megtalálhatja a neki legjobban tetsző, személyes adottságainak és vitorlázási szokásainak megfelelő összeállítást. Mi közzétesszük a mi kis titkainkat. Reméljük, egyszer majd beszélhetünk is róluk, ha útjaink keresztezik egymást a vízen.

image


A parton


A Hobie 16 gyorsasága már jóval azelőtt befolyásolható, hogy a hajó a vízre kerül. Ha felkészíted a hajót arra, hogy a lehető leggyorsabban menjen, sokkal könnyebben megy majd a vitorlázás, és kevesebb hibába ütközöl. Minél gyorsabb a hajó, annál magabiztosabbá válsz és ezáltal jobban is fogsz hajózni.


A hajótest állapota

A hajótestet tartsd mindig tisztán és karcmentesen. Egy sérülés a hajótesten lényegesen lelassítja a hajót, sokkal jobban, mint egy gyűrődés a vitorlán. Javasolnám, hogy csiszold/polírozd meg a hajót néhányszor egy évben, hogy kicsit jobban csússzon. Ami még fontos, hogy semmilyen körülmények között ne hajózz ki, vagy húzd ki a hajót a partra! Ez összekarcolja a hajó alját, és mély barázdákat hagy rajta. Vegyél, kölcsönözz, vagy lopj el egy kerekes szállítóállványt, és ügyelj a hajó aljának védelmére. Mikor arra kerül majd a sor, hogy eladd a hajód, a pénztárcád is hálás lesz ezért.


Kormánylapátok

imageCsakúgy, mint a hajótestnek, a kormánynak is tisztának és karcmentesnek kell lennie. Ezért húzd fel a kormánylapátokat, még mielőtt kiérsz a tengerpartra. A kormány eléggé erős, de azért csorbulhat, sőt, el is törhet. A kormánylapát sérülései nem tartósak: ha 1200-as („wet and dry”) dörzspapírral alaposan átdörzsöljük, és egyszer-kétszer egy évben ki is fényezzük, a felület sima és sérülésmentes marad.

Ellenőrizd a kormánylapátok szögállását. Az A pontot helyezd a hajófartól 40 cm-re, a B pontot pedig 40 cm-re a kormánylapát alsó részétől. Ellenőrizd, hogy az x hossza ugyanannyi-e mindkét kormánylapáton.

 

imageAz x hossza a kormánylapátok közötti távolságot jelzi, az y pedig a kormánylapátok végei közti távolságot. Az y hossza 5 mm-rel több kell, hogy legyen, mint az x hossza.


Trambulin

Mivel a Hobie 16 nem a legszilárdabb hajó a világon ?, ha bármivel szilárdabbá tudjuk tenni, az csak jó lehet. Minél erősebb a hajó, annál gyorsabban fog menni. Ha a trambulint jó feszesre kifeszítjük, ez szilárdabbá teszi az állófelületet, valamint erősebbé és ezáltal gyorsabbá teszi a hajót. Arra viszont vigyázzunk, hogy a fűzőlyukakat ki ne húzzuk eközben! Mindenki más és más módszert használ a trambulin kifeszítésére, de szerintem a saját kezünk és egy pár öreg kesztyű a legjobb megoldás. Ne feledjük, az oldalsó rudak behajlítása csökkenti az emelőerőt trapézolás közben.
Ellenőrizd a kormánylapátok szögállását.

A latni feszessége

Emiatt nem szoktam túlságosan aggódni. Persze, fontosnak tűnhet kisimítani a ráncokat, de többször is előfordult már, hogy elfelejtettem egy vagy több szegélylécet megszorítani, és ez semmilyen észrevehető befolyással nem volt a teljesítményre. Ami talán leginkább befolyásolhatja a teljesítményt, az az, hogy az ember felnéz a vitorlára, és azt gondolja: „szörnyen néz ki, az nem lehet, hogy gyorsan megy a hajó!”.
Szóval, egyszerűen csak simítsd ki a ráncokat, és feszítsd meg egy kicsit a szegélyléceket. A felső szegélylécekben esetleg nagyobb feszültségre lehet szükség, mert ezek rövidebbek, és nehezebben hajolnak meg.

Az árboc felállítása

A legénység súlyát mindig megpróbálom úgy kb. 135 kg körül tartani. Ennél a súlynál, amikor felemeljük az árbocot, az oldalmerevítőket az alábbi táblázatnak megfelelően helyezzük a lyukakba. Ezzel meghatározzuk az árbocdőlés minimális mértékét, amit ezután már csak növelni tudunk, akkor, hogyha lazábbra állítjuk az orrvitorla felhúzó kötelét. Nagyon fontos, hogy a megfelelő lyukba illesszük az oldalmerevítőket, máskülönben – a legénység súlyától függően – a hajó meghajtása túl gyors vagy túl lassú lesz.
<125 kg Az oldalmerevítő legalsó lyuka
125-134 kg Az oldalmerevítő 2. legalsó lyuka
135- 144 kg Az oldalmerevítő 3. legalsó lyuka
>145 kg Az oldalmerevítő 4. legalsó lyuka


Az orrvitorla-felhúzó feszessége

Általában először meghúzzuk az orrvitorla-felhúzót egészen addig, amíg a vitorlázat feszes nem lesz. Én mindig viszonylag feszes vitorlázattal hajózom. Miután már egy ideje hajózunk, feszítsünk még egy kicsit a vitorlázaton, hogy a kötél, a csomók és a huzalok jobban megnyúlhassanak. Fontos, hogy megjelöljük az orrvitorla-felhúzón azt a beállítást, aminél a leggyorsabb a hajó. Ahhoz, hogy megtaláljuk ezt a beállítást, elegendő időt kell eltöltenünk a vízen, hiszen nem létezik szabványbeállítás. A megfelelő beállítás megtalálásához egyszerűen csak tegyük azt, hogy versenybe szállunk más hajósokkal, és lemérjük, mikor a leggyorsabb a hajónk. Ahhoz, hogy a vízen végezzük el a beállítást, állítsuk le a hajót, és állítsuk át a felhúzó pozícióját 2,5 cm-rel. Ennyivel is óriási változásokat lehet elérni: ha 2,5 cm-nél többet állítasz át, akkor szélsőséges változásokat tapasztalhatsz! Az alábbiak szerint állítsd feszesebbre vagy lazábbra:
Ha túl nagy a hajó meghajtása, ha nem tudod a fővitorlát teljesen kihúzni, ha problémás az, hogy a hajót szél irányában tartsd, illetve ha a vitorla túl magasan van és a hajó nagyon lassú: ENGEDD KI AZ ORRVITORLA-FELHÚZÓT.
Ha túl kicsi a hajó meghajtása, ha a fővitorlát nagyon könnyű teljesen kihúzni, ha a hajó vontatottan halad, ha nehéz trapézolni, illetve ha a vitorlának nincs magassága: HÚZD MEG AZ ORRVITORLA-FELHÚZÓT.
Ne feledd: egyszerre mindig csak 2,5 cm-t állíts!


A trapéz magassága

Ez nagyban függ attól, hogy milyen trapézmellénnyel rendelkezel, és hogy milyen lazán viseled. Törekedjünk arra, hogy minél alacsonyabban helyezkedjünk el. Azt hiszem, még életemben nem trapézoltam olyan magasan, mint a legutóbbi világbajnokságon! Általános szabály, hogy a személyzetem trapézmellényének a legalacsonyabb kapcsolódási pontja kb. 10 cm-rel az oldalsó rúd alatt van. A skipperé (kormányosé) egy kicsit magasabban van: kb. az oldalsó rúd tetejével egy vonalban, hogy ellásson a személyzet feje fölött.


A luv feszessége

Ez is egy olyan dolog, amit nem nagyon szoktam állítani. Verseny közben soha nem állítom; a Cunningham-szemet pedig csakis akkor húzom fel, ha nagyon-nagyon erős a szél. Hogy hova teszem? 5-20 csomós szél esetén a veret alja 6 cm-rel az árboc fekete sávja fölött van. Ez a beállítás minden esetben működött nekem. 20 csomó fölött megnöveljük a feszességet (úgy, hogy ezt a távolságot kb. a felére csökkentjük).


Kormánylapátok beállítása

Mivel kissé lusta és szervezetlen vagyok, ha regattákról van szó, nem hordok magamnál mérőszalagot. Nekem pont megfelel az, ha végignézek a hajótesten a hajó farából (úgy, hogy a kormánylapátok lenn vannak). Csak győződj meg arról, hogy a kormánylapátok egy vonalban vannak a hajó orrával. Mivel én általában úgy hajózom, hogy egy kormánylapát fenn van, nekem nem számít az, hogy pontosan egy vonalban legyenek. Ha nagyon pontosan be akarod tartani a technikai szabályokat, használd ezt a módszert:
Jelöld be a középpontot mindkét kormánylapáton, mind az elülső élen, mind a hátsó élen. A hátsó éltől indulva, kérd meg a társad, hogy tartsa a mérőszalag végét az ellenkező lapáton. Mérd le a távot a két hátsó él között. Azután ismételd meg ugyanezt az elülső szélekkel. Ha emlékezetem nem csal, az elülső éleken 5 mm-rel rövidebb távolságot kell, hogy kapj.


Ha már felszerelted a vitorlákat

Ne feledd: minél kevesebb tárgyat cipelsz, annál jobb. Szabadulj meg minden felesleges zsinórtól és túl hosszú vitorlától, amikre nincs szükséged.


A vízen


A verseny kezdete előtt mindig próbálj meg megtenni egy jó kis távolságot szélirányban és széllel szemben is. Nagyon fontos mindkét irányban hajózni 5 percen keresztül, hogy a sebességet teszteljük, és meggyőződjünk arról, hogy minden rendben. Én mindig végigfuttatok egy kis ellenőrző listát, hogy teszteljem, rendben van-e a hajó:
- A teljes vitorlázat feszessége rendben legyen
- A trapézmagasság a lehető legalacsonyabb legyen, a hullámoktól függően
- A Cunningham-szem a megfelelő szintre legyen húzva.


Széllel szemben, dupla trapéz esetén:

Ne feledkezz meg az orrvitorla-felhúzó beállításairól, amikről fentebb beszéltem. Ezt a körülményeknek megfelelően kell beállítanod.
Ideális esetben a grossschot traveller kocsija középen helyezkedik el (legenyhébb szélcsend idején), vagy kissé kiengedem (a legerősebb széllökések idején). Széllel szemben hajózva mindig próbáld a fővitorlát teljesen kifeszítve tartani: ez a Hobie 16 esetében a „dupla trapézolás széllel szemben” beállítás. A hajót ennek megfelelően kell beállítanod.
Az orrvitorla pozíciót állító kocsik legalább félig legyenek kihúzva a hajó elülső sarkának irányában, és az orrvitorla legyen nagyon feszesen felhúzva. Arra vigyázz, hogy gyenge szélnél lazíts az orrvitorlán: mivel az orrvitorla nagyon nagy, könnyen hozzáérhet az árbochoz és elzárhatja a rést.
A személyzet elhelyezkedése a hajón: én általában az oldalsó rúd végén helyezkedem el; ha nyugodt a víz, akkor a hátsó lábam kb. 15 cm-re van az oldalsó rúd végétől, a legénység pedig olyan közel van hozzám, amennyire csak lehet. Ahogy erősödik a szél, hátrébb megyünk egészen a hajó sarkáig; nagyon nagy hullámok esetén pedig néha
egyik lábamat a hajótestre helyezem, a másikat pedig az oldalsó rúdra.


Széllel szemben, trapézolás nélkül:

Enyhe szélben, amikor dupla trapézra nincs lehetőség, egyszerűen csak jól kell kormányozni és egyensúlyozni. Sokféle különböző felállás működhet enyhe szél esetében; de általában annak a csapatnak lesz a legnagyobb ereje és sebessége, aki leghamarabb képes trapézolni. Enyhe szélben a fővitorlát nem lehet teljesen kiengedni, ezért középről kihúzom a traveller-kocsit 15 cm-re, és a kormányzásra és egyensúlyozásra összpontosítok, valamint arra, hogy nehogy túlhúzzam a vitorlát.


A legénység elhelyezkedése a hajón:

Először is, csakis akkor helyezkedjetek el a hajó két túlsó oldalán, ha nincs szél. Amint a hajó egy kicsit is képes elhajolni, a skipper és a legénység egymás mellett kell, hogy üljön. Nagyon fontos, hogy a legénység minél alacsonyabban helyezkedjen el, hogy ellássatok a vitorlák alatt; valamint hogy minél mozdulatlanabb legyen mindenki, illetve a mozgások nagyon finomak legyenek.
A hajón való ugrálás csak lelassítja a hajót. Kis szélben üljetek egészen a hajó elejére, az oldalsó rudak elé, szorosan egymás mellett.


Szél irányában:

Szél irányában ne engedd ki a Cunningham-szemet, mert ilyenkor semmi jelentősége. Ahogy a szél erősödik, helyezd hátrébb a súlyodat, nehogy a hajó orra a vízbe bukjon. A legénység próbáljon minél alacsonyabban elhelyezkedni, hogy ellássanak a vitorlák alatt.
Mindig háromnegyedszélben hajózz, a látszólagos szelet és a halzolást alkalmazva, 90 fokos szögben szélirányban. Szélirányban teljesen engedd ki a fővitorla és az orrvitorla traveller kocsijait, és ennek megfelelően egyensúlyozd a vitorlákat.
Ezután már csak egy jó indulásra van szükség, és arra, hogy a hajót a jó irányba tereld!

image