2011. szeptember 7., szerda

Csütörtökön rajtol az F18-M3 Katamarán Országos Bajnokság

Csütörtökön indul a Formula 18 katamarán osztály 2011 évi Magyar Bajnoksága, a Magyar Vitorlás Szövetség szervezésében. Összesen 15 futamot terveznek a Balatonfüred – Zamárdi – Tihany közötti vízterületen futamonként kitűzött pályaversenyen. Ez alkalomból kérdeztük Róka Sándort, a Formula 18 Osztályszövetség elnökét.

Hogyan alakulnak a nevezések, milyen részvételre lehet számítani?

RS: az előnevezési listán 13 csapat jelentkezett eddig, de én ettől többre, 15-20 csapat nevezésére számítok. Júliusban a balatonfüredi Groupama Garancia F18 Világbajnokságon 19 magyar egység vett részt, sajnos közülük most néhányan nem tudnak eljönni, ugyanakkor az azóta eltelt néhány hét alatt is bővült a mezőny 2-3 egységgel. Tényleg elmondhatom, hogy felfokozott az érdeklődés.

Az utóbbi időben sokat hallani az osztályról, de talán sokak számára nem világos, milyen hajóról is van szó. Tulajdonképpen ki gyártja a Formula 18 katamaránokat?


RS: A Formula 18 egy meglehetősen nyílt katamarán osztály, gyakorlatilag bárki gyárthat F18 osztályú hajót. A lényeg, hogy az megfeleljen az osztályelőírásban foglaltaknak. Ha valakinek van egy zseniális koncepciója, és azt otthon a garázsban megépíti, hajrá. Ha az osztályfelmérő ellenőrizte és kiállította hozzá a felmérési lapot, a hajó versenyezhet. Természetesen nem ez a jellemző, minimum 10 nagyobb professzionális gyártó versenyez napjainkban a versenyzők kegyeiért, és bár a hajók nagyon különböznek egymástól – más a hajótestek formája, eltérőek lehetnek egyes szerelvények, eltérő szabásúak lehetnek a vitorlák, stb… – mégis nagyon kiegyenlített a „konstruktőrök versengése”. Az elmúlt évek világbajnokságain a legjobb tízben jellemzően legalább 5 különböző modellt találhattunk, részben ez a sokszínűség is lehet az osztály sikerességének a kulcsa.
Egyébként fontos alapelv F18 berkekben, hogy sohasem a hajó vagy a hajótípus nyer, hanem mindig a legénység, aki azt a dobogóra vitorlázza. A hivatalos eredménylistákon soha nem is tüntetik fel, hogy melyik csapat milyen típussal versenyzik. Kicsit megszegve ezeket az elveket mégis kiemelnék 3 sikeres gyártót. Nem a sikereik miatt, hanem abból a praktikus megfontolásból, hogy ezeknek már évek óta működő hazai képviseletük is van, névsorban próbálom: AHPC (Capricorn C2), Hobie Cat (Wild Cat) és Nacra (Infusion MKII). Ha valaki nem elég bátor a garázsban alkotáshoz, és inkább a vásárlás mellett dönt, kis böngészés után megtalálja az elérhetőségeiket.

 

Mi a helyzet a vitorlákkal?


RS: megint csak azt tudom mondani, bárki gyárthat, ha az megfelel az osztályelőírásban foglaltaknak. A nagyobb gyártók természetesen saját vitorláikat adják a hajóval, de vannak szép számmal független vitorlagyártók is, nem is gyártanak rossz vitorlákat. Az is többször előfordult már az utóbbi években, hogy valamely sikeres vitorlagyártó a komplett hajógyártásba is kezdett, sikeres hajógyártó is lett.


Nagyon szépek és gyorsak ezek a hajók, de mégis, kb. mennyibe kerülnek?

RS: Az új hajók ára tudomásom szerint 18-22E euro tartományban mozog. Az újabb modellek néhány éves használt példányait, 10-12E euro körüli áron lehet megkapni, hozzáteszem, ezek még abszolút versenyképes, bármely mezőnyben nyerőesélyes hajók lehetnek! A legolcsóbb – de még jól használható – jellemzően 8-10 éves vagy idősebb hajók ára 4-5E euro környékén van, jó vitorlákkal még ezekkel sem reménytelen a versenyzés, oda lehet érni. Belépő hajónak, ismerkedni az osztállyal kiváló választás lehet ez is.

Látom az új pólókat sapkákat a versenyzőkön, újabb szponzorfeliratokkal…


RS: igen, hála istennek úgy tűnik egyre több vállalkozás lát fantáziát az F18 osztályban, most a komplex egészségügyi szolgáltatásokat nyújtó WorCare egészségközpont csatlakozott hozzánk, támogatja az M3 (nyílt) katamarán osztály és a Formula 18 osztály 2011 évi Bajnokságát, ahogy a PromixGift Kft. is, ezúton is köszönjük a támogatásukat. Nem vagyok marketing szakember (mindannyiunk szerencséjére), de úgy érzem, az F18 osztály pörgős versenyei, az osztályhoz kapcsolódó aktív, sportos életmód, sok vállalkozás profiljával, attitűdjével remekül összeegyezethető. Az osztály versenyeiről készült látványos média anyagok pedig széles tömegek felé tudják közvetíteni szponzoraink mondanivalóját. Külön öröm volt számomra az is, hogy a balatonfüredi F18 világbajnokság szponzorai - hagy emeljem itt ki a Groupama Garancia Biztosítót, a BudaCash Brókerházat és az Ilcsi-t – nem csak egyszerűen forrásokat biztosítottak a rendezéshez, úgymond kipipálva egy céges marketing feladatot, hanem a kollegáik és vezetőik aktívan részt is vettek a VB szervezésében és rendezvényein, hajókat próbáltak ki, úgy érzem, tényleg elkapták az „F18 életérzést”.

Visszatérve a Bajnokságra, napok óta óriási a kánikula, nem valami fényes az előrejelzés sem. Te milyen időjárásra számítasz?  

RS: A 2010 – es F18 Országos Bajnokság tavaly augusztusban sikertelen volt a szél hiánya miatt, majd a megismételt versenyen szeptemberben nagyon jót versenyeztünk. Ha ismételten szélmentes lesz ez az augusztusi 5 nap, komolyan el fog gondolkodni az osztály, hogy jövőre az OB-t egy „szélbiztosabb” időpontra tegye. De ne szaladjunk ennyire előre, lássuk mit hoz ez az 5 nap, remélem jó szelet, sikeres versenyzést mindenkinek!


Fotók: Szántó Áron (f18photos.com)